Jei ši tendencija tęsis, oro kelionės gali tapti kur kas mažiau populiariu keliavimo būdu.
Oro kelionės visada buvo siejamos su turbulencija, tačiau naujausi tyrimai rodo, kad šiandien ji vyksta dažniau ir jaučiama daug stipriau nei prieš pusę amžiaus. Apie tai rašo Interesting Engineering.
Turbulencija „giedrame danguje“ – nematomas pavojus
Didžiausią nerimą kelia vadinamoji turbulencija giedrame danguje – nematomas reiškinys, atsirandantis visiškai netikėtai, net kai atrodo, kad oro sąlygos ramios.
Įprasta turbulencija dažniausiai pasitaiko tam tikromis oro sąlygomis – skrydžių metu lietingomis dienomis ar esant tankiam debesuotumui.
Tačiau turbulencija giedrame danguje susiformuoja 9–10 kilometrų aukštyje, šalia reaktyvinių oro srautų.
Stiprūs oro srautai susiduria su lėtesniais, sukurdami staigius vėjo krypties pokyčius. Kadangi nėra debesų, šių oro srautų nematyti radarų ekranuose, todėl pilotams labai sunku išvengti pavojingos zonos.
Kodėl ši turbulencija tokia pavojinga
Turbulencija giedrame danguje pavojinga dėl savo „nematomumo“. Nei keleiviai, nei įgula nespėja pasiruošti, todėl neprisegti saugos diržai dažnai baigiasi rimtomis traumomis.
2024 m. skrydis iš Londono į Singapūrą pateko į itin stiprią turbulenciją – šis incidentas baigėsi vieno keleivio mirtimi.
Pagal JAV Federalinės aviacijos administracijos duomenis, 2009–2021 m. nuo rimtų turbulencijos sukeltų sužalojimų nukentėjo 30 keleivių ir 116 įgulos narių.
Aviacijos sprendimai ir technologijos
Aviacijos pramonė aktyviai ieško būdų, kaip aptikti tokius pavojingus oro srautus.
Pasak Šiaurės Rytų universiteto JAV profesoriaus Ahmedo Busnaino, tokios kompanijos kaip Boeing kuria LIDAR sistemas – lazerinę atmosferos skenavimo technologiją, galinčią aptikti turbulenciją net 15 km atstumu priešais lėktuvą.
Šiuo metu pilotai dažniausiai remiasi oro prognozėmis ir kitų įgulų pranešimais, tačiau pažangūs jutikliai galėtų reikšmingai pagerinti saugumą.
Modernūs lėktuvai jau yra stipresni nei anksčiau – jie turi lanksčius sparnus, patobulintas aerodinamikos sistemas ir pažangius autopilotus, kurie padeda geriau susidoroti su drebėjimu.
Vis dėlto saugiau išvengti turbulencijos zonų, nei tiesiog skristi per jas.
Klimato kaitos įtaka
Mokslininkai mano, kad klimato kaita gali būti viena iš priežasčių, kodėl turbulencija giedrame danguje dažnėja.
2023 m. atliktas tyrimas parodė, kad nuo 1979 m. stiprios ir itin stiprios turbulencijos atvejų padaugėjo beveik 55%.
Jei ši tendencija nesikeis, oro kelionės ateityje gali tapti ne tik mažiau patogios, bet ir kur kas pavojingesnės.