Kiekviena karta turi savo tendencijas – muzikoje, madoje, elgsenoje. Tačiau, kaip pastebi kultūrologai, net spalvos gali tapti savotiškais epochos ženklais. Visuomenė suteikia joms reikšmes, atspindinčias to laikmečio nuotaikas ir vertybes.
Prancūzų istorikas Michel Pastoureau pažymėjo, kad spalvas kuria ne tik gamta ar mūsų regėjimo fiziologija, bet visų pirma kultūra. Todėl spalvos tampa visuomenės pokyčių indikatoriais – nuo vienos kartos prie kitos.
Portalas The Conversation pasakoja apie ikoniškas spalvas, žyminčias įvairių kartų laikotarpius – nuo „baby boomerių” iki alfa kartos.
Kartų spalvų kodai
Baby boomeriai (1945–1965) ir X karta (1965–1980) mėgo ramesnes, neutralesnes paletes: pastelinius atspalvius, kurie 8-ojo dešimtmečio pradžioje praturtėjo natūraliais žaliais, rudos ir rūdžių raudonumo tonais.
Milenialai (1980–1995) pasauliui padovanojo kultinę spalvą – „milenialų rožinė“.
Švelni rožinė tapo optimizmo, lengvumo simboliu ir kartu iššūkiu tradiciniams lyčių stereotipams.
Z karta (1995–2010) pasirinko ryškesnius tonus. Pirmiausia atsirado „Gen Z geltona“ – ryški ir drąsi, o vėliau išpopuliarėjo violetinė, įgavusi naują prasmę kaip saviraiškos spalva.
2024 metais prie tendencijų prisijungė „brat green“ – „ekrano žalia“, ironiškas atspalvis, kurį išpopuliarino dainininkė Charli XCX.
Alfa karta (gimę po 2010 m.) dar tik formuojasi, tačiau jau dabar jų pasirinkimai balansuoja tarp raminančių, natūralių tonų ir ryškių, skaitmeninių atspalvių.
Spalvos – tarsi laikmečio kalba
Spalvos nėra statiškos – jos grįžta ciklais, nuolat keisdamos savo prasmę.
Tai, kas kažkada simbolizavo protestą, laikui bėgant gali tapti jaukumo ar stiliaus ženklu.
Todėl šiuolaikinė visuomenė gyvena kontrastuose: nuo neoninės „brat green“ iki šilto Mocha Mousse atspalvio, kurį Pantone išrinko 2025 metų spalva. Ji simbolizuoja stabilumo poreikį pasaulyje, kuriame vyrauja greiti pokyčiai.
Kodėl spalvų pavadinimai tokie pat svarbūs kaip ir patys atspalviai
Rinkodaros tyrimai rodo, kad spalvos „veikia“ ne tik vizualiai, bet ir per pavadinimus.
Poetiški, kūrybiški spalvų pavadinimai sustiprina emocinį poveikį ir daro įtaką vartotojų pasirinkimams.
Todėl prekių ženklams svarbu ne tik suprasti, kokios spalvos atitinka konkrečią kartą, bet ir teisingai jas įvardyti, kad sukeltų norimą emociją.